بررسی ویژگی‌ها و قیمت XBOX series x s به همراه بیان تفاوت های آن ها

اگر شما نیز از طرفداران بازی‌های ویدئویی باشید حتماً با نسل‌های مختلف این بازی‌ها آشنایی دارید. تاکنون 9 نسل از کنسول‌های بازی معرفی شده‌اند. نسل اول این بازی‌ها مربوط به سال‌های 1972 تا 1983 است و نسل نهم از سال 2013 تا به امروز را پوشش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده ایکس‌باکس ، شرکت مایکروسافت است.

بررسی ویژگی‌ها و قیمت XBOX series x s

شرکت مایکروسافت تاکنون چهار نسل کنسول بازی را ایجاد کرده است. این چهار نسل عبارت‌اند از:

  • نسل اول: کنسول XBOX در سال 2001
  • نسل دوم: XBOX 360در سال 2005
  • نسل سوم: XBOX One در سال2013  که خود دو سری ایکس‌باکس وان  S و X را شامل می‌شود.
  • نسل چهارم: XBOX Series X and Series S در سال 2020

قیمت XBOX Series X S متفاوت است؛ در واقع ایکس باکس s نمونه ارزان‌قیمت‌تر سری X محسوب می‌شود. سری s با قیمت 299 دلار و سری X با قیمت 499 دلار به فروش رسید و محبوبیت بسیاری را میان علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی کسب کرد. اگر شما نیز از علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان این کنسول‌های بازی هستید با ما همراه باشید که به بررسی ویژگی‌ها و تفاوت‌های سری محبوب مایکروسافت، ایکس باکس سری S و X بپردازیم.

بررسی ایکس‌باکس سری x و سری s

نسل چهارم بازی‌های ایکس‌باکس مایکروسافت شامل دو سری X و s است که در 10 نوامبر سال 2020 معرفی شدند. این دو عضو شرکت مایکروسافت در کنار PlayStation 5 شرکت سونی، نسل نهم از کنسول‌های بازی محسوب می‌شوند. اکثر مشتریان شرکت مایکروسافت بیشتر به خرید سری X روی آورده‌اند؛ اما سری S نیز مشتریان خاص خود را دارد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد؛ قیمت XBOX Series X S متفاوت از یکدیگر است. این تفاوت در قیمت سبب شده است در برخی از کشور‌ها افراد به علت مسائل اقتصادی بیشتر سری S که قیمت پایین‌تری دارد را خریداری کنند.

ویژگی‌های ایکس‌باکس سری S و X

در جدول زیر تمام ویژگی‌های این دو سری کنسول بازی ایکس‌باکس آورده شده است. ویژگی‌هایی همچون پردازنده گرافیکی، رم، درایو دیسک و… باعث شده است قیمت XBOX Series X S تنوع زیادی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت‌های اساسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

 ویژگی‌ها ایکس‌باکس سری X ایکس‌باکس سری S
پردازنده پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.8 گیگاهرتز پردازنده هشت هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.6 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی  AMD RDNA 2 با 52 واحد محاسباتی و فرکانس 1.825 گیگاهرتز AMD RDNA 2  با 20 واحد محاسباتی و فرکانس 1.565 گیگاهرتز
توان پردازنده گرافیکی 12.15  ترافلاپس 4  ترافلاپس
سیستم درون تراشه‌ای (SoC) 7 نانو میلی‌متری 7  نانو میلی‌متری
رم  16 گیگابایت رم GDDR6 10  گیگابایت رم  GDDR6
عملکرد هدف 4K  با نرخ 60 تا 120 فریم بر ثانیه 1440p  با نرخ 60 تا 120 فریم بر ثانیه
حافظه 1  ترابایت حافظه نسل چهارم NVMe SSD 512  گیگابایت حافظه نسل چهارم NVMe SSD
حافظه قابل ارتقا پشتیبانی از کارت افزایش‌دهنده حافظه تا 1 ترابایت پشتیبانی از کارت افزایش‌دهنده حافظه تا 1 ترابایت
پشتیبانی از نسل قبل پشتیبانی از هزاران عنوان مختلف ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان به‌علاوه لوازم جانبی ایکس‌باکس وان پشتیبانی از هزاران عنوان مختلف ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان به‌علاوه لوازم جانبی ایکس‌باکس وان
درایو دیسک 4K UHD Blu-ray ندارد
درگاه نمایش HDMI 2.1 HDMI 2.1
قیمت 499  دلار 299  دلار

تفاوت‌های اساسی ایکس‌باکس X و S

تفاوت در ویژگی‌های این دو سری را در جدول بالا مشاهده کردیم. بارزترین آن‌ها تفاوت در قیمت XBOX Series X S است. دیگر تفاوت‌های مهم شامل مواردی است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اندازه

ایکس‌باکس X دارای شکلی مکعبی و ابعادی نسبتاً بزرگ است؛ اما ایکس‌باکس S مستطیلی شکل است و نسبتاً ظریف‌تر به‌حساب می‌آید. ایکس‌باکس S شاید در مقایسه با ایکس‌باکس X و پلی‌استیشن 5 کوچک‌تر باشد؛ اما تا حدودی بزرگ‌تر از نسل قبلی کنسول‌های بازی مایکروسافت است که همان ایکس‌باکس وان محسوب می‌شود.

قدرت پردازش

ایکس‌باکس X و S هر دو دارای پردازنده AMD Zen 2 و پردازنده گرافیکی RDNA 2 هستند؛ اما سری X با توان 12 ترافلاپس نسبت به سری s که 4 ترافلاپس توان دارد، بسیار پرقدرت‌تر است. تفاوت دیگر در رزولوشن این دو سری است. ایکس‌باکس X از رزولوشن 4 K و حتی 8 K نیز پشتیبانی می‌کند درحالی‌که در سری S خبری از رزولوشن 4 K نیست.

ویژگی دیگری که باعث تفاوت قیمت XBOX Series X S می‌شود، رندرینگ است. در بحث رندرینگ ایکس‌باکس X با داشتن رم 16 گیگابایت نسبت به ایکس‌باکس S که دارای رم 10 گیگابایت است، توان بسیار بیشتری دارد.

حافظه

هر دو سری به حافظه SSD مجهز است؛ بنابراین در مورد سرعت بارگذاری تفاوت چندانی ندارند. اما از نظر ظرفیت متفاوت هستند. ایکس‌باکس X دارای حافظه 1 ترابایتی است، درحالی‌که سری s 512 گیگابایت حافظه دارد.

علت دیگر تفاوت در قیمت XBOX Series X S درایو نوری است. در صورتی که علاقه مند به خرید دیسک باشید ایکس‌باکس S برای شما مناسب نخواهد بود؛ زیرا این کنسول درایو نوری ندارد و بازی‌ها تنها به صورت دیجیتالی روی حافظه بارگذاری می‌شوند. اما فروشگاه ABC Farsi این مشکل را حل کرده زیرا با نصب دیجیتال بازی ها علاوه بر  کاهش هزینه ها سرعت لودینگ بازی ها بیشتر خواهد شد و همینطور به لنز دستگاه شما آسیب نمیرسد.

بازی‌ها و لوازم جانبی

تمام بازی‌های نسل‌های پیشین شرکت مایکروسافت، با گرافیک ارتقا یافته روی کنسول‌های جدید قابل‌اجرا هستند؛ به جز بازی‌هایی که برای اجرا به کینکت نیاز داشتند. در خصوص لوازم جانبی نیز موارد عرضه شده برای ایکس‌باکس وان با کنسول‌های ایکس‌باکس x و ایکس‌باکس s سازگار هستند.

جمع‌بندی

با پیشرفت تکنولوژی، نسل جدید کنسول‌های بازی بسیار قدرتمند‌تر از پیش هستند و تجربه جالبی را برای علاقه‌مندان این عرصه به ارمغان می‌آورند. شرکت مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان این محصولات است. در سال 2020، این شرکت کنسول بازی جدید خود با نام ایکس‌باکس s و ایکس باکس x را عرضه کرد.

ویژگی‌‌‌های مختلفی باعث تفاوت قیمت Xbox series x s شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به تفاوت رم‌، حافظه، قدرت پردازش و وضوح این دو سری اشاره کرد. همین‌طور شکل و اندازه‌ این دو کنسول نیز با یکدیگر متفاوت است. با توجه به جدول ارائه شده در متن می‌توانید اطلاعات فنی آن‌ها را بار دیگر مرور کنید.

‌امیدواریم مطالب فوق شما را در شناخت تفاوت‌ها و ویژگی‌های این دو محصول یاری کرده باشد. پیش از خرید با مطالعه متن فوق می‌توانید نسبت به نیاز و شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

مدیر سایت
ارسال دیدگاه