دلایل برتری کنسول پلی استیشن 4 پرو در اجرای بازی ها در حالت 1080P نسبت به دیگر کنسول ها

دلایل برتری پلی استیشن 4 پرو در اجرای بازی ها در حالت 1080P  نسبت به دیگر کنسول ها

در بین کنسول های عرضه شده از سوی کمپانی سونی کنسول پلی استیشن 4 پرو اولین کنسولی به شمار می رود که قادر به اجرای بازی ها با کیفیت 4K یا اولترا اچ دی می باشد. عرضه این کنسول در سال 2016 انجام شد و می توان این کنسول را نسخه پیشرفته تر پلی استیشن 4 دانست.

کنسول پلی استیشن 4 پرو دارای پردازنده گرافیکی با توان 4.2 ترافلاپ می باشد و اگر چه در ابتدا با هدف اجرای بازی های 4K به بازار عرضه شد اما پس از گذشت چند سال ، امروزه استفاده از آن بیشتر به منظور اجرای بازی ها در حالت 1080P انجام شده و این موضوع باعث شده که بسیاری از افرادی که دارای پلی استیشن 4 نیز می باشند به فکر تهیه یک کنسول پلی استیشن 4 پرو بیفتند.

به عنوان اولین قدم به بررسی تفاوت های میان سخت افزار کنسول پلی استیشن 4 پرو و نسخه استاندارد آن خواهیم پرداخت. با وجود افزایش دو برابری توان محاسباتی پردازنده گرافیکی کنسول پلی استیشن 4 ساخت بازی با کیفیت 4K برای این کنسول برای بیشتر سازندگان بازی بسیار چالش برانگیز شده است چرا که متاسفانه در این کنسول پهنای باند حافظه با این افزایش توان محاسباتی همخوانی نخواهد داشت. به نوعی نمی توان انتظار داشت که با افزایش 512 مگابایتی میزان حافظه بتوان حجم پیکسل ها را دو تا 4 برابر نمود.

علاوه بر آن تلاش سازندگان بازی برای توسعه عناوینی باکیفیت بیشتر باعث شده که آن ها خواستار کنسولی با سخت افزاری قدرتمندتر باشند. برای مثال به بازی Just Cause 4 اشاره می کنیم. در زمان عرضه این بازی، دلیل دیده شدن آن چیزی جز وجود ویژگی مقیاس‌گذاری دینامیک رزولوشن (ِDynamic Resolution Scaling) در آن نبود. اگر چه پلی استیشن 4 کنسولی با قابلیت اجرای عناوین در حالت 1080p می باشد اما در رابطه با بازی ذکر شده قادر به اجرای آن در حالت 720p بود.

البته این بازی کمی در کنسول پلی استیشن 4 پرو متفاوت می باشد. اگر چه سازنده این بازی تمامی تلاش خود را برای بهبود کیفیت و رزولوشن بازی در پلی استیشن 4 پرو نموده و در این راه اقدام به ارائه پچ های مختلفی کرد اما با این وجود باز هم اجرای این بازی در این کنسول در حالت 1080p صورت می گرفت. اما بر روی پلی استیشن 4 پرو این بازی با کیفیت عالی و عملکری روان اجرا می شد.

در این بین به غیراز توسعه بازی، استودیو Avalanche همچنین به چالش کشیدن سخت افزار کنسول ها را بسیار دوست دارد. در دو بازی Tekken 7 و Soulcalibur 6 نیز استودیو Namco Bandai تمام تلاش خود را به منظور استفاده از قدرت حداکثری کنسول ها به کار گرفت. البته لازم به ذکر است که کنسول پلی استیشن 4 پرو قادر به اجرای این دو بازی در حالت 60 فریم بر ثانیه در  1080p است اما این کار از عهده پلی استیشن 4 خارج می باشد و اجرای آن ها را در حالتی ضعیف تر انجام می دهد.

 

به غیر از موارد ذکر شده دو بازی Tekken 7 و بازی Soulcalibur 6 درکنسول پلی استیشن 4 پرو با جلوه های بصری بیشتری اجرا خواهند شد که بی شک این موضوع باعث شده کیفیت اجرای این دو بازی در این کنسول بسیار بیشتر گردد.

پلی استیشن 4 همچنین قادر به اجرای بازی Ace Combat 7 ساخته شده بر پایه موتور گرافیکی Unreal Engine 4 به صورت 1080p نخواهد بود و در واقع به منظور بهره مندی از این بازی با کیفیت ذکر شده بایستی به سراغ پلی استیشن 4 پرو رفت. طرفداران سری بازی Ace Combat به خوبی گیم پلی فوق العاده این بازی را در نسخه پلی استیشن 2 به خاطر خواهند آورد که این موضوع در واقع به دلیل فریم ریت ثابت آن بود. اما در آخرین نسخه از این سری، فریم ریت ثابت را می توان تنها در کنسول پلی استیشن 4 پرو مشاهده نمود.

با استفاده از کنسول پلی استیشن 4 پرو می توان عناوین را در حالت 1080p با فریم ریتی بالا و عملکردی روان اجرا نمود یا از بازی ها با کیفیت 4K بهره برد. براساس آزمایش صورت گرفته بر روی بازی Anthem ساخته شده توسط شرکت EA این بازی بر روی پلی استیشن 4 پرو در حالت فول اچ دی بیشترین کیفیت را در بین دیگر کنسول ها خواهد داشت. اجرای بازی  Anthem بر روی پلی استیشن 4 پرو روی 30 فریم بر ثانیه در حالت 1080p و به طور قفل شده انجام می گردد.

 

تست انجام شده بر روی بازی Call of Duty Black Ops 4 نیز بیانگر آن است که این بازی بر روی پلی استیشن 4 پرو بیشترین کیفیت را از خود نشان می دهد. اجرای بازی Bloodstained نیز با فریم ریت متغیر بر روی پلی استیشن 4 صورت گرفته و حال آن که در پلی استیشن 4 پرو فریم ریت بر روی 60 فریم به صورت قفل شده می باشد.

 

به طور معمول ساخت عناوین جدید به گونه ای انجام شده که بتوان از آن ها بر روی پلی استیشن 4 پرو و در حال 60 فریم بر ثانیه استفاده نمود و در مقایسه با نسخه 30 فریم ریت بر ثانیه پلی استیشن 4 کیفیت مطلوب تری را تجربه کرد.

در واقع هدف بیشتر تولیدکنندگان بازی این است که دست به ساخت عناوینی بزنند که در کنسول پلی استیشن 4 پرو با نرخ فریم بالاتری اجرا شوند اما در این بین از مشکلات پیش روی سازندگان می توان به توان پایین پردازنده و نیز عدم وجود پهنای کافی حافظه رم اشاره نمود. به عنوان نمونه در پلی استیشن 4 بازی Rage 2 با کیفیت 30 فریم بر ثانیه اجرا خواهد شد حال آن که در نسخه پلی استیشن 4 پرو این بازی به صورت قفل شده بر روی 60 فریم بر ثانیه می باشد.

برای آن که این موضوع را خیلی بهتر درک کنید اشاره ای به عملکرد عناوین انحصاری در پلی استیشن 4 پرو خواهیم داشت. اگر چه طراحی این عناوین به گونه ای انجام شده که اجرای آن ها در حال 4k نیز انجام شود اما با این حال دو نسخه استاندارد و پرو بازی ها چندان با هم متفاوت نمی باشند.

برای گیمرها نسخه کنسول پلی استیشن 4 پرو بازی Shadow of The Colossus در حالت 60 فریم بر ثانیه 1080p بی شک تجربه ای بسیار بی نظیر خواهد بود و می توان آن را در اجرای بازی ها بهترین روش به شمار آورد.

در حالت عملکرد (Performance) نیز بازی God of War کیفیت مطلوبی را از خود نشان می دهد. هر چند که این حالت بر روی 60 فریم بر ثانیه قفل نمی باشد. در بازی Days Gone نیز با وجود آن که می توان با رزولوشن بالاتری اجرا را انجام داد اما در حالت عملکرد، بازی با حالت روان تری اجرا می گردد.

 

در بازی Horizon Zero Dawn ساخه شده توسط استودیو Guerrilla Games نیز گیمرها این امکان را خواهند داشت که به کمک حالت چکر بورد از اجرای بازی در حالت 4k بهره برده و در نمایشگر 1080p از خروجی مطلوبی برخوردار شوند. علاوه بر آن می توان از طریق فعالسازی گزینه عملکرد، بازی روان تری را تجربه نمود. در این حالت بازی به صورت قفل شده بر روی 30 فریم بر ثانیه اجرا شده و تقریبا بازی با رزولوشن 1365p اجرا می شود.

 

به طور کلی لذت اجرای بازی ها بر روی 1080p بسیار بیشتر می باشد و در واقع اجرا به صورت کاملا روان است و به هیچ عنوان فریم دچار افت نخواهد شد.

اگر چه طی دو سال گذشته عرضه عناوینی انجام شده که در نسخه پلی استیشن 4 پرو از حالت 4K برخوردار هستند اما با این حال روز به روز بازی های جدیدتری ساخته شده که با توجه به آن که به سخت افزاری قوی نیاز خواهند داشت اجرای آن ها در حالت 1440p یا 1080p امکان پذیر است. در این بین برخی از بازی ها نیز اگر چه به صورت بهره مند از دو حالت 1080p و 4K ارائه خواهند شد گیمرها موفق به رسیدن به شناختی از تفاوت میان این دو حالت از سوی سازندگان نشده و به همین دلیل ترجیح داده که 1080p یا حالت عملکرد را انتخاب کرده و به این طریق از فریم ریت بالاتری برخوردار گردند.

در کل باید این موضوع را در نظر داشت که در حالت 4K بازی با رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل اجرا می گردد. اگر چه در پلی استیشن 4 پرو حالتی در نظر گرفته شده که به واسطه آن در صورت پشتیبانی نمایشگر یا تلویزیون از حداکثر حالت 1080p ، کنسول برای ارائه خروجی باکیفیت تر دست به کاهش تعداد پیکسل ها خواهد زد اما واقعیت آن است که این قابلیت بیشتر موجب ایجاد تصاویری مه آلود می گردد. این موضوع به خوبی بیانگر دلیل ایجاد تغییرات در بازی Red Dead Redemption 2 توسط استودیو Rockstar می باشد. در واقع به کمک این تغییر با اتصال کنسول به نمایشگری با خروجی نهایت 1080p اجرای بازی به صورت نیتیو بر روی 1080p انجام می گردد.

 

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا به خوبی می توان دریافت که عملکرد کنسول پلی استیشن 4 پرو بر روی نمایشگرها در مقایسه با نسخه استاندارد بسیار مطلوب تر می باشد. به نوعی حتی در صورت برخورداری از نمایشگر یا تلویزیونی با حداکثر خروجی 1080p نیز توصیه می شود به سراغ پلی استیشن 4 پرو بروید چرا که ضمن ارائه خروجی باکیفیت، بازی ها با فریم ریت بالاتری اجرا می گردند و این موضوع تاثیر بسیاری در کسب تجربه ای بهتر از اجرای بازی ها خواهد داشت.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید

مدیر سایت
ارسال دیدگاه