قیمت playstation 5 در کشور ما چقدر است؟ (مشخصات افزوده به آن)

دنیای بازی‌ها به جزء جدانشدنی در زندگی انسان امروز تبدیل شده‌است. سازندگان کنسول‌های بازی نیز هر روز در حال تلاش هستند تا بر جذابیت کنسول‌های بازی خود بیفزایند. بدون شک playstation 5 یکی از مشهورترین و فراگیرترین کنسول‌های بازی در میان گیمرها است. در کشور ما نیز پلی‌استیشن از همان ابتدای ورود، محبوبیت بسیاری پیدا کرد و توجه بسیاری از جوانان و نوجوانان ایرانی را به خود جلب نمود.

البته پیشرفته شدن این کنسول‌ها علاوه بر افزودن بر جذابیت و هیجان بازی‌ها، روی قیمت آنها نیز اثر بسیار ملموسی به جا می‌گذارد. خصوصا در کشور ما که با مسئله نوسانات قیمت ارز نیز دست و پنجه نرم می‌کنیم،‌این مسئله شایع‌تر است. در ادامه به بررسی قیمت playstation 5 در بازار ایران می‌پردازیم.

شرکت سونی قیمت playstation 5 را چند دلار اعلام کرده است؟

در زمان رونمایی از پلی‌استیشن پنج، قیمت این محصول توسط شرکت سازنده پانصد دلار اعلام شد. البته این کنسول بازی، در کشورهای مختلف جهان به این قیمت عرضه نمی‌شود. بلکه طبیعت برخی سودجویان و دلالان با بر هم زدن مکانیز عرضه و تقاضا در بازار، قیمت پلی‌استیشن پنج را بعضا تا 1000 دلار نیز افزایش داده‌اند.

البته این مسئله امر جدیدی در بازار دیجیتال نیست. بلکه همواره با عرضه یک محصول جدید توسط سازندگان به بازار، هم به دلیل توجهات زیادی که به سمت آن جلب می‌شود و هم به دلیل تقاضای ناگهانی زیادی که برای خرید آن محصول در بازار به وجود می‌آید، قیمت آن کالا تا مدتی بیشتر از ارزش واقعی آن می‌رسد؛ لذا برخی خریداران که از این موضوع باخبر هستند، صبر می‌کنند تا تب و تاب ماه‌های اولیه خرید آن کالای دیجیتال فروکش کند و سپس اقدام به خرید آن محصول با قیمت واقعی آن می‌کنند.

قیمت playstation 5 در کشور ما چقدر است؟

از قیمت playstation 5 در سطح دنیا که بگذریم، باید ببینیم که در کشور ما این محصول با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ در اواخر آبان ماه سال 99، پلی‌استیشن پنج کم‌کم وارد بازار ایران شد. اما مشتاقان خرید به ناگاه با قیمت بسیار بالایی مواجه شدند. در ابتدای آذر ماه سال 99 این محصول با قیمتی بین 30 تا 40 میلیون تومان عرضه می‌شد.

با یک محاسبه ساده سرانگشتی می‌توان متوجه شد که این کنسول بازی در حال معامله به قیمت دلار 60 تا 80 هزار تومانی بود. این قیمت واقعا باورنکردنی بود. نکته جالب‌تر اینکه در بسیاری از مواقع واردات این کنسول‌های بازی از مبادی رسمی نیز صورت نمی‌گیرد بلکه از طریق مبادی غیررسمی و بعضا در قالب بار مسافران وارد کشور می‌شود. یعنی در عمده مواقع هزینه گمرکی و ترخیص کالا نیز توسط واردکننده پرداخت نمی‌شود.

این در حالی است که در همان ایام قیمت دلار در پیک خود در بازار چیزی در حدود 30 هزار تومان معامله می‌شد. اگر باز هم یک محاسبه ساده انجام دهیم، مشخص می‌شود که با دلار 30 هزار تومانی، قیمت playstation 5 چیزی در حدود 15 میلیون تومان خواهد بود. اما در بازار ایران با قیمتی در حدود دو تا دو و نیم برابر ارزش واقعی آن عرضه می‌شد.

اما پس از برگزاری انتخابات آمریکا و برنده شدن جو بایدن در آن، به یک باره مقداری از جو روانی ناشی از افزایش تورم و قیمت دلار در کشور کاسته شد. به طوری که در ابتدای بهمن ماه دلار تا 21 هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد. اما همان‌طور که می‌دانید در اقتصاد اصلی به نام چسبندگی قیمت‌ها وجود دارد؛ یعنی قیمت یک محصول با بالا رفتن قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند اما پس از فروکش کردن قیمت دلار، بهای آن کالا کاهش نمی‌یابد. قیمت playstation 5 نیز از این اصل کلی مستثنی نیست.

پس از فروکش کردن تب و تاب اولیه خرید و فروش این کنسول بازی در آذر ماه 99، بازار سیاه این محصول نیز رفته‌رفته جمع شد. در حال حاضر ( یعنی تاریخ انتشار این مقاله) این کنسول بازی با قیمتی در حدود 20 الی 30 میلیون تومان در بازار دیجیتال کشور به فروش می‌رسد. اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هنوز چهارده میلیون تومان بین ارزش واقعی این دستگاه و قیمت معامله آن اختلاف وجود دارد.

بسیاری از مردم با توجه به شرایط سخت اقتصادی منتظر هستند تا قیمت این محصول پایین‌تر بیاید تا بتوانند آن را بخرند. اتفاقی که معمولا پس از گذشت چند ماه از عرضه پلی‌استیشن‌ها به طور معمول رخ می‌دهد. ما نیز امیدواریم که قیمت این دستگاه هرچه زودتر در کشور ما به وضعیت منطقی و مناسبی برسد تا همه علاقه‌مندان به این نوع بازی‌ها بتوانند این کنسول بازی را تهیه کنند و اوقات فراغت بانشاطی را با این دستگاه تجربه نمایند.

ویژگی و مشخصات افزوده شده به پلی‌استیشن پنج شامل چه مواردی است؟

علاقه‌مندان به کنسول‌های بازی شرکت سونی، هفت سال انتظار کشیدند تا این شرکت سری جدید پلی‌استیشن‌های خود را به بازار عرضه کند. شرکت سونی تمام توان و دانش فنی خود را برای خلق یک محصول بی‌نظیر به کار گرفته است. آن‌ها با استفاده از پردازنده‌های بسیار قدرتمند، سرعت و کارایی کنسول بازی جدید خود را بسیار ارتقا داده‌اند. روی این کنسول بازی از پردازنده هشت هسته‌ای با فرکانس پردازش 3.5 گیگاهرتز استفاده می‌شود. این پردازنده در نوع خود یک تکنولوژی منحصربه‌فرد به شمار می‌رود.

همچنین ظرفیت حافظه ذخیره پلی‌استیشن پنج در مقایسه با نسل قبلی خود به طرز قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. حافظه داخلی دستگاه 825 گیگابایت و از نوع SSD است. همچنین دستگاه قابلیت این را دارد که فضای حافظه داخلی‌اش ارتقا یابد.

در طراحی ظاهری این کنسول بازی نیز شرکت سونی سنگ تمام گذاشته است و یک طراحی خاص در عین سادگی را روی این دستگاه اعمال کرده است. ابعاد و اندازه این کنسول بازی در مقایسه با نسل‌های قبلی بزرگ‌تر شده است. همچنین به دلیل ارتقا سیستم داخلی این دستگاه وزن آن نیز ارتقا پیدا کرده است و در حدود پنج کیلوگرم وزن دارد.

مجموعه این عوامل دست به دست هم داده است تا قیمت playstation 5 نسبت به کنسول‌های بازی قبلی خود افزایش پیدا کند. شرکت سونی از به‌روزترین تکنولوژی‌هایی که در اختیارش است برای ساخت آن استفاده کرده است. به امید این که همه علاقه‌مندان به این دست بازی‌ها بتوانند به‌راحتی این کنسول را تهیه کنند و از بازی کردن با آنها لذت ببرند.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید

مدیر سایت
ارسال دیدگاه